Latvijas Radio mikrofons, Latvijas Televīzijas mikrofons, LSM.lv mikrofons
Foto autors: Latvijas Sabiedriskais medijs

Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (SEPLP), pildot kapitāla daļu turētāja, padomes un augstākās lēmējinstitūcijas funkcijas, veikusi virkni darbību novērtējot VSIA “Latvijas Radio” (Latvijas Radio) un VSIA “Latvijas Televīzija” (Latvijas Televīzija) darbību un galvenos snieguma rādītājus 2024. gadā.

Ņemot vērā, ka no 2025. gada 2. janvāra uzņēmumi Latvijas Radio un Latvijas Televīzija ir apvienoti jaundibinātā uzņēmumā VSIA “Latvijas Sabiedriskais medijs” (LSM), ieteikumi pēc rezultātu novērtējuma nodoti izpildei LSM kā tiesību un saistību pārņēmējam, īstenojot sabiedrisko pasūtījumu 2025. gadā un izstrādājot un ieviešot vidēja termiņa darbības stratēģiju 2026.-2029. gadam.

27. maijā SEPLP dalībnieku sapulcē apstiprināja Latvijas Radio un Latvijas Televīzijas gada pārskatus. Vairāk informācijas: Latvijas Televīzijas gada pārskats, Latvijas Radio gada pārskats.

30. maijā SEPLP apstiprināja Latvijas Radio un Latvijas Televīzijas vidēja termiņa darbības stratēģijas izpildes rezultātus.

Savukārt 5. jūnijā SEPLP apstiprināja “Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes kvalitātes vadības un sabiedriskā labuma izpildes 2024. gadā pārskatu”. Vairāk informācijas meklēt šeit.

SEPLP sagatavotais kvalitātes vadības un sabiedriskā labuma izpildes pārskats par 2024. gadu ir trešais tāda veida pārskats, ko savas darbības četros gados, kopš SEPLP darba sākuma 2021. gada 4. augustā, tā ir sagatavojusi. Gadu no gada pārskata forma ir mainīta un pilnveidota, tajā skaitā ņemot vērā apstākli, ka sabiedriskā labuma mērķa vērtības saskaņā ar jauno metodoloģiju tiek mērītas tikai kopš 2023. gada, kad SEPLP pieņēma sabiedriskā pasūtījuma vadlīnijas 2023. -2025. gadam, nosakot sasniedzamās mērķa vērtības triju gadu periodam.

Iekšējiem un ārējiem apstākļiem un normatīvajiem aktiem pastāvīgi mainoties un kvalitātes vadības un sabiedriskā labuma vērtēšanas sistēmai esot nemitīgā attīstībā, 2024. gads ir pirmais, kad var veikt salīdzinoši pilnvērtīgu sabiedriskā labuma mērķu, kas nesaraujami saistīti ar satura kvalitātes vadības sistēmu, salīdzinošu analīzi divu gadu griezumā. Tas arī darīts pārskatā, vienlaikus sniedzot arī savus ieteikumus snieguma uzlabošanai.

SEPLP uzsver, ka šis ir arī pēdējais gads, kad sabiedriskā pasūtījuma gada plāna izpilde un sabiedriskā labuma sniegums tiek skatīts no divu uzņēmumu – Latvijas Radio un Latvijas Televīzija – perspektīvas, jo no 2025. gada 2. janvāra abi uzņēmumi ir apvienoti jaundibinātā uzņēmumā. Kā būs veicies ar uzdevumu izpildi un mērķu sasniegšanu vēsturiski unikālā situācijā, kad apvienotā uzņēmuma pirmajā gadā uzņēmums ir tikai juridiski apvienots, bet darbības plānošana un īstenošana satura radīšanā rit lielā mērā ierastajās sliedēs, rādīs sabiedriskā labuma ikgadējās aptaujas rezultāti 2026. gada sākumā, kā arī 2026. gada sākumā ieplānotā otrā visaptverošā sabiedriskā labuma izvērtējuma rezultāti.

2026. gada sākumā veikto aptauju un pētījumu dati būs pamats 2023.-2025. gada sabiedriskā pasūtījuma vadlīniju perioda izpildes vērtējumam un rekomendācijām nākamajiem gadiem, kā arī iespējamām izmaiņām sabiedriskā labuma metodoloģijā, ņemot vērā apvienotā uzņēmuma attīstību un faktu, ka minētā metodoloģija būs pilnvērtīgi pielietota viena pilna cikla garumā.

Vienlaikus saskaņā ar SEPLP apstiprināto gaidu vēstuli (vairāk informācijas meklēt šeit) 2025. gadā jau notiek darbs pie LSM vidēja termiņa darbības stratēģijas 2026.-2029. gadam saskaņā gan ar SEPLP definētajiem, gan plānošanas dokumentos – Nacionālajā attīstības plānā 2021.-2027. gadam un Mediju politikas pamatnostādnēs 2024.-2027. gadam – paredzētajiem attīstības virzieniem un sasniedzamajiem rezultatīvajiem rādītājiem.

SEPLP secinājums 2024. gada sabiedriskā labuma pārskata kopsavilkumā ir LSM vidēja termiņa darbības stratēģijas 2026.-2029. gadam izstrādes un īstenošanas procesā īpašu uzmanību pievērst sabiedriskā labuma kategoriju “Demokrātija” un “Sabiedrība”, kā arī sasniedzamības, uzticēšanās un kvalitātes snieguma rādītāju uzlabošanai ar mērķi pēc iespējas pilnvērtīgāk īstenot sabiedriskā medija misiju un Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu un to pārvaldības likumā (SEPLPL) definēto LSM vispārējo stratēģisko mērķi – stiprināt Latvijas demokrātisko iekārtu, vārda brīvību un Latvijas iedzīvotāju piederības sajūtu Latvijai, kopt latviešu valodu un nacionālo kultūru saskaņā ar Satversmi un citiem likumiem.

12. jūnijā SEPLP apstiprināja Latvijas Radio un Latvijas Televīzijas sabiedriskā pasūtījuma 2024. gada plānu izpildes rezultātus, lēmumu kopā ar sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu ombuda pārskatu nosūtot Saeimas  Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijai, kā to paredz SEPLPL. Vairāk informācijas: Latvijas Televīzijas sabiedriskā pasūtījuma 2024. gada plāna izpildes rezultāti, Latvijas Radio sabiedriskā pasūtījuma 2024. gada plāna izpildes rezultāti.

23. maijā SEPLP rīkoja Sabiedriski konsultatīvā foruma sanāksmi, kuras darba kārtībā bija viedokļu apmaiņa par foruma veidolu nākotnē, ņemot vērā apvienota sabiedriskā medija izveidi un darbību, kā arī sabiedriskā pasūtījuma 2024. gada plānu izpildes novērtēšana. Foruma izveidots, lai nodrošinātu likumā paredzēto sabiedrības iesaisti sabiedriskā pasūtījuma izstrādē un izvērtēšanā.

Saskaņā ar SEPLPL sabiedriskais pasūtījums ir sabiedrības demokrātiskajām, sociālajām un kultūras vajadzībām un interesēm atbilstošs plašs un daudzveidīgs informatīva, analītiska, izglītojoša, izklaidējoša, iesaistoša un kultūras satura un pakalpojumu kopums. Tas aptver visas sabiedriskā elektroniskā plašsaziņas līdzekļa darbības satura veidošanā, vadībā, izplatīšanā, pieejamības nodrošināšanā, arhivēšanā, kā arī tehnoloģiju nodrošināšanā un infrastruktūras uzturēšanā.

Ar sabiedrisko pasūtījumu tiek īstenots sabiedriskā elektroniskā plašsaziņas līdzekļa vispārējais mērķis un vidēja termiņa darbības stratēģija, kā arī sabiedriskā pasūtījuma gada plāns. Sabiedriskā elektroniskā plašsaziņas līdzekļa vidēja termiņa darbības stratēģija un sabiedriskā pasūtījuma gada plāns tiek veidots saskaņā ar SEPLPL noteiktajiem sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu darbības pamatprincipiem.

Redakcionālās neatkarības nodrošināšanai konkrēti sabiedriskā elektroniskā plašsaziņas līdzekļa raidījumi un programmu plāni paši par sevi nav uzskatāmi par atsevišķu sabiedriskā pasūtījuma priekšmetu.