
 

Rīgā, 07.02.2024.   
Nr. 4/6-3

Atzinums par 2024. gada 21. janvāra raidījumā “De facto” izskanējušo 
informāciju

2024. gada 22. janvārī Latvijas sabiedrisko mediju ombuds Anda Rožukalne 
(turpmāk tekstā arī – ombuds) saņēma [..] (turpmāk – Iesniedzējs), 
iesniegumu (turpmāk – Iesniegums) ar prasību izvērtēt VSIA “Latvijas 
Televīzija” (turpmāk arī – LTV) 2024. gada 21. janvāra raidījuma “De facto” 
sižetā “Ķīna pirmajā vietā?” – https://replay.lsm.lv/lv/ieraksts/ltv/316988/de-
facto-naftas-gazes-imports-no-krievijas-kur-latvija-mekles-darbarokas, kas 
atspoguļots arī Latvijas sabiedrisko mediju vienotā interneta portāla LSM.lv 
(turpmāk arī – LSM.lv) publikācijā “Šlesera vadītā deputātu delegācija Ķīnā 
«vēra durvis» arī Šleseru ģimenes biznesam” –  
https://www.lsm.lv/raksts/zinas/latvija/21.01.2024-slesera-vadita-deputatu-
delegacija-kina-vera-durvis-ari-sleseru-gimenes-biznesam.a539771/, iekļauto 
informāciju par Latvijas Republikas Saeimas deputātu delegācijas 
komandējumu uz Ķīnas Tautas Republiku.
Lai izvērtētu Iesniegumā minēto un sniegtu atzinumu, ombuds no 2024. gada 
22. janvāra līdz 2024. gada 5. februārim iepazinās ar Iesniegumā minēto “De 
facto” raidījumu un pēc tā tapušo LSM.lv publikāciju, vērsās ar jautājumiem 
pie LTV galvenās redaktores, LTV Ziņu dienesta atbildīgās redaktores un LTV 
radījuma “De facto” žurnālistiem.

https://replay.lsm.lv/lv/ieraksts/ltv/316988/de-facto-naftas-gazes-imports-no-krievijas-kur-latvija-mekles-darbarokas
https://replay.lsm.lv/lv/ieraksts/ltv/316988/de-facto-naftas-gazes-imports-no-krievijas-kur-latvija-mekles-darbarokas
https://www.lsm.lv/raksts/zinas/latvija/21.01.2024-slesera-vadita-deputatu-delegacija-kina-vera-durvis-ari-sleseru-gimenes-biznesam.a539771/
https://www.lsm.lv/raksts/zinas/latvija/21.01.2024-slesera-vadita-deputatu-delegacija-kina-vera-durvis-ari-sleseru-gimenes-biznesam.a539771/


Izvērtējot Iesniegumu, Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu 
ombuds Anda Rožukalne

konstatē:
[1] 2024. gada 22. janvārī saņemtajā Iesniegumā Iesniedzējs vērš ombuda 
uzmanību 2024. gada 21. janvārī LSM.lv publicētajam rakstam “Šlesera 
vadītā deputātu delegācija Ķīnā «vēra durvis» arī Šleseru ģimenes biznesam”, 
kas  ir tajā pašā datumā pārraidītā LTV raidījuma “De facto” sižeta “Ķīna 
pirmajā vietā?” atšifrējums. 
Iesniegumā nav norādīts uz konkrētiem profesionālās ētikas pārkāpumiem. 
Iesnieguma datnes nosaukumā ir iekļauts personu aizskarošs ombuda 
apzīmējums.
Iesniedzējs Iesniegumā citē visu LSM.lv publicēto sižeta atšifrējumu, 
pievēršot uzmanību šim fragmentam: “”De facto” zināms, ka daži no 
braucējiem pirms došanās uz Ķīnu Saeimā lielījušies, cik labus kūrortus 
viņiem tur izdosies izbaudīt.” 
Iesniegumā minēts (tālāk saglabāts iesniedzēja stils – ombuda piez.) 
sekojošais: 

“Kā izriet no šī raksta, šajā „sabiedriskās” televīzijas sižetā ir 
minēts: „"De facto" zināms, ka daži no braucējiem pirms došanās uz 
Ķīnu Saeimā lielījušies, cik labus kūrortus viņiem tur izdosies 
izbaudīt.”
„Sabiedriskās” televīzijas sižetā nav norādīts šīs informācijas avots, 
tā radot iespaidu par baumu izplatīšanu un diskreditējot ne tikai 
sniegto informāciju, bet arī tās sniedzēju – „sabiedrisko” mediju, 
kam ir likumā noteiktās funkcijas un pienākumi.
„Sabiedriskās” televīzijas sižetā nav minētas konkrētās personas, 
kuras it kā „lielījušās, cik labus kūrortus viņiem tur izdosies 
izbaudīt”, šādā veidā nepamatoti, negodprātīgi diskreditējot visu 
delegāciju un tās dalībniekus.
„Sabiedriskās” televīzijas sižeta pieteiktā un risinātā tēma ir pilnīgi 
cita nekā šajā rindkopā publicētās baumas, līdz ar to vēl papildus 
diskreditējot „sabiedriskā” medija objektivitāti, neieinteresētību.
Kā izriet no „sabiedriskās” televīzijas sižeta, nevienam no brauciena 



dalībniekiem nav uzdots jautājums par to, vai viņi ir „Saeimā 
lielījušies, cik labus kūrortus viņiem tur izdosies izbaudīt”. Tas, ka 
„sabiedriskais” medijs nav pat mēģinājis noskaidrot patiesību, vēl 
vairāk diskreditē tā darbu.”

[2] Lai izvērtētu Iesniegumu, ombuds iepazinās ar tajā identificēto LTV un 
LSM.lv saturu, bija saziņā ar LTV galveno redaktori, kurai tāpat kā LTV Ziņu 
dienesta atbildīgajai redaktorei un raidījuma veidotājiem 2024. gada 24. 
janvārī un 2024. gada 29.janvārī adresēja oficiālas vēstules Nr.6/6-2 un 
Nr.7/6-2, lūdzot, skaidrot raidījuma tapšanas gaitu un informācijas vākšanas 
pieejas. 2024. gada 31. janvārī uz nosūtītajām vēstulēm ombuds saņēma LTV 
atbildes.

Izvērtējot konstatēto, Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu ombuds 
Anda Rožukalne

secina:
[3] Ombuds ir saņēmis Iesniegumu par 2024. gada 21. janvāra LTV raidījumā 
“De facto” un pēc tā tapušā LSM.lv publikācijā iekļautu saturu. Proti, 
raidījumā pēc žurnālista Ivo Leitāna veidotā sižeta “Ķīna pirmajā vietā?” 
demonstrēšanas raidījuma vadītāja, žurnāliste Inga Šņore atteikuma tekstā 
norāda: “Šlesers šonedēļ LTV atrakstīja, ka uz jautājumiem būšot gatavs 
atbildēt pēc atgriešanās no Ķīnas. Šo nedēļas nogali viņš ar kolēģiem pavada 
salā Dienvidķīnas jūrā, kas pazīstama ar savām tropiskajām pludmalēm. 
"De facto" zināms, ka daži no braucējiem pirms došanās uz Ķīnu Saeimā 
lielījušies, cik labus kūrortus viņiem tur izdosies baudīt.” 
Šī piebilde noslēdz arī LSM.lv publikācijas “Šlesera vadītā deputātu 
delegācija Ķīnā «vēra durvis» arī Šleseru ģimenes biznesam” tekstu, kurā ir 
arī jau precizēta sala Dienvidķīnas jūrā, t.i., Hainaņas sala. 
[4] LTV galvenā redaktore Sigita Roķe, skaidrojot, kāds bija informācijas 
vākšanas process, lai raidījumā tiktu atspoguļots Iesniegumā izceltās 
epizodes teksts, norāda, ka “šāda informācija raidījuma “De Facto” (turpmāk 
tekstā – DF), žurnālistu rīcībā bija nonākusi vēl pirms deputātu grupa bija 
devusies uz Ķīnu un pirms publiski bija parādījusies informācija par 
braucienu”. Tās “ir sarunas ar cilvēkiem Saeimā”, informācijas avotus 



raksturo S. Roķe. Tiesa, informācijas avotu sargāšanas nolūkā “nav iespējams 
atklāt ne to, konkrēti kuri deputāti stāstījuši par kūrortiem, ne personas, kas 
to ir dzirdējušas”. 
LTV galvenā redaktore norāda, ka “šī informācija netika ierakstīta, proti, DF 
rīcībā nav šādu uz Ķīnu braucošo deputātu stāstītā ierakstu”, vienlaikus 
uzsver, ka “tas nav obligāts priekšnosacījums informācijas vākšanai un 
izvērtēšanai”. Pēc S. Roķes rakstītā, ticamību tam, ka šādas sarunas bijušas, 
piešķirot arī tas, ka “DF no deputātes Lindas Liepiņas saņemtajā vizītes 
programmā bija redzams, ka grupa trīs naktis pavadīs Hainaņas salā”. “Pirmā 
informācija, ko par šo salu var atrast gan latviski, gan angliski liecina, ka tā 
ir liela tropu sala, kas tiek dēvēta par “Austrumu Havajām” (https://www.ar-
tur.lv/lv/kina-hainanas-sala/) un ir pazīstama ar tropu klimatu un pludmales 
kūrortiem,” teikts LTV atbildē. 
LTV ir pārliecināta, ka ir izvērtēta informācijas avota/-u uzticamība un avota/-
u kvalitāte. “Tas, ka detalizēta programma par Hainaņu deputātiem sākotnēji 
nebija pieejama, tikai pastiprina šādu sarunu ticamību, jo, visticamāk, 
vispārīgo informāciju par braucienu deputāti sākotnēji saņēma mutvārdos. 
Turklāt jāņem vērā, ka programmā (pievienota saite uz Latvijas Republikas 
Saeimas deputātes Lindas Liepiņas sociālo mediju platformas Facebook 
profilu – https://www.facebook.com/share/Y9CgaLDMQgdu8VFh/? – ombuda 
piez.) ir iekļauts arī šīs vietas apmeklējums (pievienota saite uz Boao Asia 
Forum Dongyu Island Hotel – https://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-
g297428-d11908778-Reviews-Boao_Asia_Forum_Dongyu_Island_Hotel-
Qionghai_Hainan.html – ombuda piez.)  Atsauksmēs šī tiek dēvēta par augstas 
klases viesnīcu Hainaņas kūrortdaļā. Saskaņā ar Latviešu literārās valodas 
vārdnīcas skaidrojumu – https://tezaurs.lv/k%C5%ABrorts, kūrorts ir 
“apvidus, kur ir dabiski dziedniecības faktori (klimats, minerālavoti, dūņas u. 
tml.) un kur uzceltas ārstniecības iestādes”. Līdz ar to nav apstrīdams tas, ka 
deputāti pabija kūrortā – salā ar tropisku klimatu, kurā ir uzcelts medicīnas 
centrs,” pausts LTV atbildes vēstulē.
Skaidrojot, kāda loma šim tekstam bija raidījuma kopējā vēstījuma veidošanā 
un vai šis mērķis tika sasniegt, LTV galvenā redaktore raksta: “Šis teksts 
apliecināja, ka vismaz daļa no vizītē esošajiem deputātiem paši apzinājās un 

https://www.ar-tur.lv/lv/kina-hainanas-sala/
https://www.ar-tur.lv/lv/kina-hainanas-sala/
https://www.facebook.com/share/Y9CgaLDMQgdu8VFh/
https://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g297428-d11908778-Reviews-Boao_Asia_Forum_Dongyu_Island_Hotel-Qionghai_Hainan.html
https://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g297428-d11908778-Reviews-Boao_Asia_Forum_Dongyu_Island_Hotel-Qionghai_Hainan.html
https://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g297428-d11908778-Reviews-Boao_Asia_Forum_Dongyu_Island_Hotel-Qionghai_Hainan.html
https://tezaurs.lv/k%C5%ABrorts


neslēpa, ka vismaz daļu no vizītes var uzskatīt par tā dēvēto “polittūrismu”, 
kuru turklāt pilnībā apmaksā Ķīnas valdība.” LTV gan nepiekrīt Iesniedzēja 
apgalvojumiem, ka šajā teikumā nav minēts informācijas avots un konkrētas 
personas, diskreditēta gan sniegtā informācija, gan arī tās sniedzējs, radīts 
iespaids par baumu izplatīšanu, diskreditēti visi brauciena dalībnieki. 
Konkrētas personas, kas paudušas sižeta izskaņā iekļauto informāciju, nav 
minētas avotu sargāšanas nolūkā. “Uzsveram, ka arī likuma “Par presi un 
citiem masu informācijas līdzekļiem” 22. pants nosaka, ka masu informācijas 
līdzeklis var nenorādīt informācijas avotu. Tāpat vēršam uzmanību, ka uz to, 
ka Eiropas Padomes Ministru komitejas Rekomendācija dalībvalstīm Nr.7 
(2000) „Par žurnālistu tiesībām neatklāt informācijas avotus”, ietver 
pamatnosacījumus žurnālistu informācijas avotu aizsardzībai, kas veido 
pamatu žurnālistu darbam un preses brīvībai. Uz šīs rekomendācijas 
principiem savos spriedumos regulāri atsaucas Eiropas Cilvēktiesību tiesa, 
izskatot lietas, kas saistītas ar Eiropas Cilvēktiesību un pamatbrīvību 
aizsardzības konvencijas 10. panta interpretāciju. Tā kā Latvijas Republika 
atzīst par obligātu Eiropas Cilvēktiesību tiesas jurisdikciju visos jautājumos, 
kas attiecas uz šīs konvencijas un tās protokolu interpretāciju un 
pielietojumu, arī likuma „Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem” 
22. pants ir jātulko atbilstoši Eiropas Cilvēktiesību tiesas atzītajiem 
principiem. 
Saskaņā ar rekomendāciju žurnālistu informācijas avotu aizsardzība ietver ne 
tikai informācijas avota vārda un uzvārda neatklāšanu, bet arī aizsargā 
jebkādu informāciju, kas varētu novest pie avota identifikācijas, tostarp 
informācijas iegūšanas procesa faktiskos apstākļus. Līdz ar to arī prasība 
atklāt to, kad un kā tika iegūtas ziņas, pārkāpj informācijas avotu aizsardzības 
prasības un nav tiesiska,” teikts LTV vēstulē.
Noslēgumā LTV uzsver, ka “raidījuma „De Facto” formāts ir nevis ziņu 
raidījums, bet gan  analītiski pētnieciskās žurnālistikas raidījums. Tā pamatu 
veido pētniecība, analīze, prognozes un versijas. Raidījumā žurnālisti pēta un 
analizē aktuālus notikumus, izsaka savus subjektīvus vērtējumus un versijas, 
uzdod jautājumus un rosina skatītājus pašiem izdarīt savus secinājumus. 
Tāpat vēlamies norādīt, ka saskaņā ar pastāvošo tiesu praksi izteikts viedoklis 



atspoguļo personas subjektīvu vērtējumu par kādu personu, tās darbību vai 
kādu notikumu, un tas nevar būt ne patiess, ne nepatiess. „Viedoklis ir 
noteiktas personas vai personu grupas subjektīvs vērtējums, uzskats, 
izteikums, kas var veidoties kā no patiesiem faktiem, tā kļūdainām ziņām, 
nepatiesas informācijas vai arī abējādi. Ja ziņām jābūt patiesām, pretējā 
gadījumā katram ir tiesības prasīt to atsaukšanu, tad tādu prasību nevar 
attiecināt uz publiskotu viedokli” (LR Augstākās tiesas Senāta 2002.gada 
13.februāra spriedums lietā Nr.SKC-102 L.Strujēvičs pret a/s „Diena” un 
Aivaru Ozoliņu)”.

Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu ombuds Anda Rožukalne
vērš uzmanību:

[5] Sabiedrisko mediju ombuds atzinumus sniedz normatīvo aktu definētajās 
kompetences robežās un izmantojot sabiedrisko mediju redakcionālās 
vadlīnijas un Rīcības un ētikas kodeksu normas, kas attiecas uz profesionālo 
ētiku un tās ievērošanu redakcionālajos lēmumos un profesionālajās 
procedūrās, kas veiktas sabiedrisko mediju satura veidošanas procesā. Nedz 
normatīvie akti, nedz sabiedrisko mediju redakcionālās vadlīnijas un LTV 
Rīcības un ētikas kodekss nedod ombudam tiesības sniegt iesniegumā minēto 
apstākļu juridisko izvērtējumu, ombuds nevērtē Iesniedzēja uzskatus vai 
iesniegumā pausto viedokli. 

Izvērtējot konstatēto, Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu ombuds 
Anda Rožukalne

atzīst:
[6] Pēc Iesniegumā minētā sižeta satura, Iesniedzēja viedokļa un LTV 
darbinieku profesionālo procedūru un to skaidrojuma kritiskas analīzes, 
atzīstu, ka 2024. gada 21. janvāra raidījuma “De facto” sižetā “Ķīna pirmajā 
vietā?” nav pārkāptas Latvijas sabiedrisko mediju Redakcionālās vadlīnijas 
vai LTV Rīcības un ētikas kodekss. 
LTV raidījums “De facto” ir analītisks formāts, kura autoriem ir tiesības un 
pienākums brīvi izmantot, analizēt un prezentēt to rīcībā esošu informāciju, 
iekļaujot raidījumā jebkādu informāciju, kuras patiesums ir profesionāli 



novērtēts, arī gadījumos, kad informācijas avots vai informācijas pārbaudes 
metodes nav minētas. Avotu aizsardzības arguments, publiskojot  
informāciju, kuras saturs ir būtiskāks par tās avota atklāšanu, ir pamatots, 
tādējādi apliecinot žurnālistikas daudzveidību, žurnālista autonomiju un 
redakcionālo neatkarību. Sižetā ir apspriesti sabiedrībai nozīmīgi jautājumi, 
veicinot par tiem diskusiju un dodot iespēju sabiedrības pārstāvjiem veidot 
savu viedokli. Nav pamata sižeta vērtēšanā piemērot sašaurinātu izpratni par 
žurnālistiku un žurnālista lomu.
Veicot izvērtējumu neatradu pamatojumu Iesniedzēja Iesniegumā minētajam, 
ka raidījumā “diskreditēta” sniegtā informācija un “sabiedriskais medijs” 
(Iesniegumā minēts pēdiņās – ombuda piez.), kā arī to, ka raidījumā iekļautā 
informācija nav atbilstoša tā tēmai. “De facto” raidījumā iekļauti dažādi, ar 
sižeta tēmu saistīti aspekti. Šāda prakse atbilst redakcionālo vadlīniju 
objektivitātes principam, kas nosaka, ka “sabiedriskie mediji satura izklāstā 
balstās uz faktiem, izmanto informāciju, kas palīdz saprast kontekstu, un 
gādā, lai izskan tematam, žanram vai raidījuma formātam būtiskie argumenti 
un viedokļi”. 
Iesniegumā minētais, kas attiecas uz Iesniedzēja ieskatu ierobežot raidījuma 
saturu un neiekļaut tajā brīvi izvēlētas tēmas, apakštēmas, dažādus aspektus 
rada iespaidu par atbalstu sabiedriskā medija satura un darbības cenzūrai. 
Tāpēc šajā sakarā ir būtiski atgādināt par sabiedrisko mediju redakcionālajās 
vadlīnijās iekļauto vērtību: “Sabiedriskie mediji nedrīkst pakļauties ietekmei, 
kas varētu ierobežot brīvu informācijas apmaiņu vai traucēt atklātas debates 
par jebkuru sabiedrībai nozīmīgu jautājumu”. 
Savukārt Iesniegumā iekļautā aizskarošā vēršanās pret ombudu var tikt 
interpretēta kā mēģinājums ietekmēt Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas 
līdzekļu un to pārvaldības likumā noteikto neatkarīgu ombuda lēmuma 
pieņemšanas procesu. 

Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas 
līdzekļu ombuds                          (paraksts)* Anda 



Rožukalne

*DOKUMENTS PARAKSTĪTS AR DROŠU ELEKTRONISKO PARAKSTU UN 
SATUR LAIKA ZĪMOGU


