
 

Rīgā, 07.02.2024.   
Nr. 5/6-3 

 
Atzinums par 2024. gada 26. janvāra iesniegumu, kurā lūgts izvērtēt 
raidījuma “De facto” žurnālistu Ivo Leitāna un Ingas Šņores rīcību

2024. gada 26. janvārī Latvijas sabiedrisko mediju ombuds Anda Rožukalne 
(turpmāk tekstā arī – ombuds) saņēma [..] (turpmāk – Iesniedzējs) vēstuli Nr. 
142.2.8/7-9-14/24 “Par sabiedriskās televīzijas Ziņu dienesta žurnālistu 
rīcības atbilstību likuma prasībām” (turpmāk – Iesniegums), kas saistīta ar 
VSIA “Latvijas Televīzija” (turpmāk arī – LTV) 2024. gada 21. janvāra 
raidījuma “De facto” sižetā “Ķīna pirmajā vietā?” – 
https://replay.lsm.lv/lv/ieraksts/ltv/316988/de-facto-naftas-gazes-imports-no-
krievijas-kur-latvija-mekles-darbarokas, iekļauto informāciju par Saeimas 
deputātu delegācijas komandējumu uz Ķīnu.
Iesniedzēja ieskatā “De facto” sižetā ir izplatīta patiesībai neatbilstoša 
informācija, kas ir pretrunā ar Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu 
un to pārvaldības likumu (turpmāk arī – SEPLPL). 
Ņemot vērā, ka par konkrēto “De facto” sižetu ir saņemts vēl arī cits 
iesniegums, ombuds jau kopš 2024. gada 22. janvāra iepazinās ar Iesniegumā 
minēto sižetu, bija saziņā ar LTV galveno redaktori un sižeta veidotājiem. Pēc 
šī Iesnieguma saņemšanas LTV galvenajai redaktorei, LTV Ziņu dienesta 
atbildīgajai redaktorei un LTV radījuma “De facto” žurnālistiem tika nosūtīti 
papildjautājumi par informācijas ieguves procesu un darbu ar iegūto 
informāciju. 

https://replay.lsm.lv/lv/ieraksts/ltv/316988/de-facto-naftas-gazes-imports-no-krievijas-kur-latvija-mekles-darbarokas
https://replay.lsm.lv/lv/ieraksts/ltv/316988/de-facto-naftas-gazes-imports-no-krievijas-kur-latvija-mekles-darbarokas


Izvērtējot Iesniegumu, Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu 
ombuds Anda Rožukalne

konstatē:
[1] 2024. gada 26. janvārī saņemtajā Iesniegumā Iesniedzējs vērš ombuda 
uzmanību 2024. gada 21. janvārī LTV raidījuma “De facto” sižetam “Ķīna 
pirmajā vietā?” un aicina “izvērtēt sabiedriskās televīzijas Ziņu dienesta 
korespondenta Ivo Leitāna rīcību, raidījuma “De facto” sižetā izplatot 
patiesībai neatbilstošu informāciju, kuru ēterā 21. janvāra raidījumā pauda 
raidījuma vadītāja Inga Šņore”. 
Iesniegumā nav minēti konkrēti sabiedrisko mediju redakcionālo vadlīniju vai 
LTV Rīcības un ētikas kodeksa pārkāpumi. 
Iesniegumā tiek aprakstīts, kas rakstīts deputātu vizītes noslēguma dienas 
darba kārtībā un uzsvērts, ka tajā nav informācijas par kūrorta apmeklējumu, 
par ko 21. janvāra raidījuma izskaņā ziņoja “De Facto”. Citāts no raidījuma 
vadītājas Ingas Šņores studijas teksta: “Šlesers šonedēļ Latvijas Televīzijai 
atrakstīja, ka uz jautājumiem būšot gatavs atbildēt pēc atgriešanās no Ķīnas. 
Šo nedēļas nogali viņš ar kolēģiem pavada salā Dienvidķīnas jūrā, kas 
pazīstama ar savām tropiskajām pludmalēm. “De facto” zināms, ka daži no 
braucējiem jau pirms došanās uz Ķīnu Saeimā lielījušies, cik labus kūrortus 
viņiem tur izdosies baudīt.” 
Ņemot vērā Ivo Leitāna un Ingas Šņores rīcību, apzināti izplatot melīgu 
informāciju par Saeimas deputātu vizītes Ķīnā darba kārtību, Iesniedzējs 
uzskata, ka šādi ir pārkāpts “Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu un 
to pārvaldības likuma” 3. panta 3. punkts, kas par vienu no sabiedrisko 
elektronisko plašsaziņas līdzekļu darbības pamatprincipiem nosaka sekojošu 
principu: “sabiedriskie elektroniskie plašsaziņas līdzekļi savas programmas 
un pakalpojumus veido atbilstoši augstām ētikas un kvalitātes prasībām, 
nodrošinot žurnālistikas izcilību un ievērojot visaugstākos starptautiskos 
profesijas un kvalitātes standartus.”
Atbilstoši SEPLPL noteiktajiem pienākumiem, Iesniedzējs lūdz ombudu 
sniegt atzinumu par LTV Ziņu dienesta žurnālistu rīcību.
[2] Lai izvērtētu Iesniegumu, ombuds izvērtēja tajā identificēto LTV un 
LSM.lv saturu, bija saziņā ar LTV galveno redaktori, kurai tāpat kā LTV Ziņu 



dienesta atbildīgajai redaktorei un raidījuma veidotājiem 2024. gada 24. 
janvārī un 2024. gada 29.janvārī adresēja oficiālas vēstules Nr.6/6-2 un 
Nr.7/6-2, lūdzot, skaidrot raidījuma tapšanas gaitu un informācijas vākšanas 
pieejas. 2024. gada 31. janvārī uz nosūtīto vēstuli ombuds saņēma LTV 
atbildes vēstuli Nr. 36/1-6.2.

Izvērtējot konstatēto, Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu ombuds 
Anda Rožukalne

secina:
[3] Ombuds ir saņēmis Iesniegumu par 2024. gada 21. janvāra LTV raidījumā 
“De facto” iekļautu saturu. Proti, raidījumā pēc žurnālista Ivo Leitāna veidotā 
sižeta “Ķīna pirmajā vietā?” demonstrēšanas raidījuma vadītāja, žurnāliste 
Inga Šņore atteikuma tekstā pauž Iesniedzēja atšifrēto tekstu: “Šlesers 
šonedēļ LTV atrakstīja, ka uz jautājumiem būšot gatavs atbildēt pēc 
atgriešanās no Ķīnas. Šo nedēļas nogali viņš ar kolēģiem pavada salā 
Dienvidķīnas jūrā, kas pazīstama ar savām tropiskajām pludmalēm. “De 
facto” zināms, ka daži no braucējiem jau pirms došanās uz Ķīnu Saeimā 
lielījušies, cik labus kūrortus viņiem tur izdosies baudīt.” 
[4] LTV galvenās redaktores Sigitas Roķes vēstulē ombudam skaidrots, kāds 
bija informācijas vākšanas process, lai raidījumā tiktu atspoguļots 
Iesniegumā izceltās epizodes teksts. “Šāda informācija raidījuma “De Facto” 
(turpmāk tekstā – DF), žurnālistu rīcībā bija nonākusi vēl pirms deputātu 
grupa bija devusies uz Ķīnu un pirms publiski bija parādījusies informācija 
par braucienu”. Tās “ir sarunas ar cilvēkiem Saeimā”, informācijas avotus 
raksturo S. Roķe. Tiesa, informācijas avotu sargāšanas nolūkā “nav iespējams 
atklāt ne to, konkrēti kuri deputāti stāstījuši par kūrortiem, ne personas, kas 
to ir dzirdējušas”. 
Lai iegūtu informāciju par Ķīnas brauciena dienaskārtību, 17. janvārī lūgums 
sniegt šo informāciju ir nosūtīts vairākiem Saeimas deputātiem, kas tajā 
piedalījās braucienā. “Vienīgā, kas atbildēja, turklāt savu atbildi uzreiz pēc 
tam publicējot Facebook, bija Linda Liepiņa. Jāpiebilst, ka informāciju par 
programmu Hainaņas salā (sākot no 20. janvāra) viņa atsūtīja vēlāk, 19. 
janvāra vakarā. Noprotams, ka precīzas informācijas par programmu 
Hainaņā viņai līdz tam nebija – citējot deputāti Liepiņu: “Pārējo dienu 



detalizētu programmu nosūtīšu līdz ko tā būs manā rīcībā.”,” vēstulē skaidro 
LTV. 
No deputātes Lindas Liepiņas saņemtajā vizītes programmā bijis redzams, ka 
grupa trīs naktis pavadīs Hainaņas salā, kas “tiek dēvēta par “Austrumu 
Havajām” (https://www.ar-tur.lv/lv/kina-hainanas-sala/) un ir pazīstama ar 
tropu klimatu un pludmales kūrortiem. 
“Tas, ka detalizēta programma par Hainaņu deputātiem sākotnēji nebija 
pieejama, tikai pastiprina šādu sarunu ticamību (atsauce uz iepriekš 
minētajām sarunām Saeimā – ombuda piez.), jo, visticamāk, vispārīgo 
informāciju par braucienu deputāti sākotnēji saņēma mutvārdos. Turklāt 
jāņem vērā, ka programmā (pievienota saite uz Saeimas deputātes Lindas 
Liepiņas sociālo mediju platformas Facebook profilu – 
https://www.facebook.com/share/Y9CgaLDMQgdu8VFh/? – ombuda piez.) ir 
iekļauts arī šīs vietas apmeklējums (pievienota saite uz Boao Asia Forum 
Dongyu Island Hotel – https://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g297428-
d11908778-Reviews-Boao_Asia_Forum_Dongyu_Island_Hotel-
Qionghai_Hainan.html – ombuda piez.)  Atsauksmēs šī tiek dēvēta par augstas 
klases viesnīcu Hainaņas kūrortdaļā. Saskaņā ar Latviešu literārās valodas 
vārdnīcas skaidrojumu – https://tezaurs.lv/k%C5%ABrorts:1, kūrorts ir 
“apvidus, kur ir dabiski dziedniecības faktori (klimats, minerālavoti, dūņas u. 
tml.) un kur uzceltas ārstniecības iestādes”. Līdz ar to nav apstrīdams tas, ka 
deputāti pabija kūrortā – salā ar tropisku klimatu, kurā ir uzcelts medicīnas 
centrs,” pausts LTV atbildes vēstulē.
Noslēgumā LTV uzsver, ka “raidījuma „De Facto” formāts ir nevis ziņu 
raidījums, bet gan  analītiski pētnieciskās žurnālistikas raidījums. Tā pamatu 
veido pētniecība, analīze, prognozes un versijas. Raidījumā žurnālisti pēta un 
analizē aktuālus notikumus, izsaka savus subjektīvus vērtējumus un versijas, 
uzdod jautājumus un rosina skatītājus pašiem izdarīt savus secinājumus. 
Tāpat vēlamies norādīt, ka saskaņā ar pastāvošo tiesu praksi izteikts viedoklis 
atspoguļo personas subjektīvu vērtējumu par kādu personu, tās darbību vai 
kādu notikumu, un tas nevar būt ne patiess, ne nepatiess. „Viedoklis ir 
noteiktas personas vai personu grupas subjektīvs vērtējums, uzskats, 
izteikums, kas var veidoties kā no patiesiem faktiem, tā kļūdainām ziņām, 

https://www.ar-tur.lv/lv/kina-hainanas-sala/
https://www.facebook.com/share/Y9CgaLDMQgdu8VFh/
https://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g297428-d11908778-Reviews-Boao_Asia_Forum_Dongyu_Island_Hotel-Qionghai_Hainan.html
https://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g297428-d11908778-Reviews-Boao_Asia_Forum_Dongyu_Island_Hotel-Qionghai_Hainan.html
https://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g297428-d11908778-Reviews-Boao_Asia_Forum_Dongyu_Island_Hotel-Qionghai_Hainan.html
https://tezaurs.lv/k%C5%ABrorts:1


nepatiesas informācijas vai arī abējādi. Ja ziņām jābūt patiesām, pretējā 
gadījumā katram ir tiesības prasīt to atsaukšanu, tad tādu prasību nevar 
attiecināt uz publiskotu viedokli” (LR Augstākās tiesas Senāta 2002.gada 
13.februāra spriedums lietā Nr.SKC-102 L.Strujēvičs pret a/s „Diena” un 
Aivaru Ozoliņu)”.

Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu ombuds Anda Rožukalne
vērš uzmanību:

[5] Sabiedrisko mediju ombuds atzinumus sniedz normatīvo aktu definētajās 
kompetences robežās un izmantojot sabiedrisko mediju redakcionālās 
vadlīnijas un Rīcības un ētikas kodeksu normas, kas attiecas uz profesionālo 
ētiku un tās ievērošanu redakcionālajos lēmumos un profesionālajās 
procedūrās, kas veiktas sabiedrisko mediju satura veidošanas procesā. Nedz 
normatīvie akti, nedz sabiedrisko mediju redakcionālās vadlīnijas un LTV 
Rīcības un ētikas kodekss nedod ombudam tiesības sniegt iesniegumā minēto 
apstākļu juridisko izvērtējumu, ombuds nevērtē Iesniedzēja uzskatus vai 
iesniegumā pausto viedokli. 

Izvērtējot konstatēto, Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu ombuds 
Anda Rožukalne

atzīst:
[6] Pēc Iesniegumā minētā sižeta satura, Iesniedzēja viedokļa un LTV 
darbinieku profesionālo procedūru un to skaidrojuma analīzes atzīstu, ka 
2024. gada 21. janvāra raidījuma “De facto” sižetā “Ķīna pirmajā vietā?” nav 
pārkāptas sabiedrisko mediju redakcionālās vadlīnijas vai LTV Rīcības un 
ētikas kodekss. 
Iesniedzējs vērš uzmanību uz to, ka Iesniegumā minētajā sižetā pausta 
nepatiesa informācija par LR Saeimas deputātu vizītes Ķīnā darba kārtību. 
Salīdzinot Iesniegumā minēto un sižetā iekļauto informāciju, kurai pievērsta 
uzmanība Iesniegumā, ombuds secina, ka sižeta fragmentā, par kuru saņemts 
Iesniegums, nav minēta informācija par vizītes darba kārtību un kūrorta 
apmeklējumu, bet ietverta informācija par to, kādi komentāri dzirdēti par 
gaidāmo braucienu, tai skaitā vietu, kurā paredzēts ierasties – “salā, kas 



pazīstama ar savām pludmalēm”. Tā bija iekļauta brauciena programmā un 
informācija par Hainaņas salu vērtējama kā fakts. 
Lai gan Iesniedzējs Iesniegumā savu argumentu pamatošanai izmanto 
SEPLPL, nav apstrīdams, ka patiesums ir būtiskākā sabiedrisko mediju 
redakcionālo vadlīniju vērtība, kas formulēta šādi: “Sabiedrības tiesības 
saņemt patiesu informāciju nosaka visus sabiedrisko mediju darba aspektus. 
Tiekšanās pēc patiesības un tās atklāšana ir profesionālas žurnālistikas 
galvenais mērķis. Tas nodrošina auditorijas uzticēšanos sabiedriskajiem 
medijiem.”
Ņemot vērā Redakcionālo vadlīniju vērtības un principus, tika vērtēts gan 
sižeta saturs, gan tā informācijas vākšanas, pārbaudīšanas un tās 
pasniegšanas atbilstība. Tā kā ombuda rīcībā ir informācija par 
profesionālajām procedūrām, kādas izmantotas gan Iesniegumā minētās 
informācijas iegūšanai, pārbaudei, avotu noskaidrošanai, gan respektēts 
informācijas avota neatklāšanas princips, konstatēju, ka raidījumā  ir 
atrisināta dilemma starp pienākumu informēt, sniegt patiesu informāciju un 
informācijas avota neatklāšanu. Tādējādi sižeta veidotājs sekojis 
Redakcionālo vadlīniju 2.2. sadaļā minētajam: “Žurnālistam ir tiesības 
neatklāt informācijas avotu, ja tam ir pamatots iemesls vai avots to ir 
pieprasījis.” 
[..]. Vēršu uzmanību, ka sižetā izskan informācija, kuras pamatā ir žurnālista 
avotu izteiktie viedokļi par gaidāmo komandējumu, kas veidojušies pirms 
deputātu grupas brauciena uz Ķīnu, kad vēl nebija pieejama visa informācija 
par gaidāmā pasākuma programmu, bet bija pieejama informācija par plānoto 
apmeklējuma vietu, kura pazīstama ar tās  kūrorta statusu. 
Iesniegumā minētajā “De facto” sižetā ir iekļauta informācija, kas iegūta ar 
žurnālistikai raksturīgām un pieļaujamām metodēm, tā ietver informācijas 
avotu vērtējumu un, braucienā iesaistīto, gaidas pirms paredzētā brauciena, 
bet neietver precīzu brauciena programmu. Pamatojoties uz iepriekš minēto, 
atzīstu, ka 2024. gada 21. janvāra raidījuma “De facto” sižetā “Ķīna pirmajā 
vietā?” nav pārkāpts patiesuma princips un nav sniegta nepatiesa 
informācija. 



Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas 
līdzekļu ombuds                          (paraksts)* Anda 
Rožukalne

*DOKUMENTS PARAKSTĪTS AR DROŠU ELEKTRONISKO PARAKSTU UN 
SATUR LAIKA ZĪMOGU


